Sociologi AV, Kunskapsproduktionens grunder, 7,5 hp
Observera att litteraturen i kursplanen kan ändras/revideras fram till:
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren
Skriv ut eller spara kursplanen som PDF
Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.
För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.
Kursplan för:
Sociologi AV, Kunskapsproduktionens grunder, 7,5 hp
Sociology MA, Foundations for Knowledge Production, 7,5 credits
Allmänna data om kursen
- Kurskod: SO031A
- Ämne huvudområde: Sociologi
- Nivå: Avancerad nivå
- Högskolepoäng: 7,5
- Fördjupning vs. Examen: A1N - Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
- Utbildningsområde: Samhällsvetenskapliga området 100%
- Ansvarig institution: Humaniora och samhällsvetenskap
- Fastställd: 2024-09-11
- Giltig fr.o.m: 2025-09-01
Syfte
Denna kurs syftar till att utveckla studenternas kritiska förståelse för, och förmåga att engagera sig i, kunskapsproduktionens grunder. Genom detta söker den skapa förståelse för kopplingen mellan epistemologi och metodologi inom sociologisk forskning. Etikens roll i kunskapsproduktion kommer också att utforskas.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten visa förmåga att:
- Förklara och identifiera likheter och skillnader mellan olika epistemologiska traditioner.
- Undersöka sambandet mellan sociologisk forskning och metodologi och epistemologiska doktriner.
- Ange huvuddragen för etikens roll inom sociologisk forskning och metodik.
Innehåll
Denna kurs behandlar modern och samtida kunskapsteori med fokus på dess relevans för metodik inom sociologisk forskning. Kursen öppnar upp för ett brett spektrum av epistemologiska perspektiv och diskuterar metodologiska tillvägagångssätt och frågeställningar. Här utforskas kunskapsproduktion i relation till både kvalitativa och kvantitativa sociologiska forskningsmetoder. Dessutom behandlar kursen forskningsetikens roll i relation till kunskapsproduktion.
Behörighet
Avlagd kandidatexamen om minst 180 hp i samhälls- eller beteendevetenskap varav minst 60 hp i sociologi. Engelska kurs 6 från svenskt gymnasium eller motsvarande.
Urvalsregler
Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen.
Undervisning
Undervisning sker genom föreläsningar och seminarier.
Examination
1000: Seminarier, 2 hp
Betygsskala: Tvågradig skala
Vid frånvaro från obligatoriskt seminarium ges kompletteringsuppgift.
2000: Individuell skrivuppgift, 5,5 hp
Betygsskala: Tregradig skala
Kursen examineras genom skriftlig uppgift och seminarier.
Länk till ämnesspecifika betygskriterier: www.miun.se/betygskriterier.
Om student har ett besked från samordnaren vid Mittuniversitetet om pedagogiskt stöd vid funktionsnedsättning, har examinatorn rätt att ge anpassad examination för studenten.
Begränsning av examination
Studenter registrerade på denna version av kursplan har rätt att examineras 3 gånger inom loppet av 1 år enligt denna kursplan. Därefter gäller senaste version av kursplan.
Betygsskala
Tregradig skala
Övrig information
Kursbevis, tillgodoräknanden, överklaganden m m regleras i Högskoleförordningen.
Litteratur
Obligatorisk litteratur
Författare/red: Babones, Salvatore
Artikeltitel: Interpretive Quantitative Methods for the Social Sciences
År/Volym/nr/sidor: 50/3/453-469
**Tidskrift:**Sociology
Författare/red: Foucault, Michel
Artikeltitel: Orders of discourse
År/Volym/nr/sidor: 10/2/7-30
Tidskrift: Social Science Information
Författare/red: Hacking, Ian
Titel: The Social Construction of What?
Upplaga: Senaste upplagan
Förlag: Harvard University Press
Kommentar: Valda delar
Författare/red: Haraway, Donna
Artikeltitel: Situated Knowledges: The Science Question in Feminism and the Privilege of Partial Perspective.
År/Volym/nr/sidor: 14/3/575-599
Tidskrift: Feminist Studies
Författare/red: Harding, Sandra
Titel: The Science Question in Feminism
Upplaga: Senaste upplagan
Förlag: Cornell University Pressl
Kommentar: Valda delar
Författare/red: Godfrey-Smith, Peter
Titel: Theory and Reality: An Introduction to the Philosophy of Science.
Upplaga: Senaste upplagan
Förlag: University of Chicago Press
Kommentar: Valda delar
Författare/red: Isasi-Diaz, Ada Maria och Mendieta. Eduardo
Titel: Decolonizing Epistemologies: Latina/o Theology and Philosophy
Upplaga: Senaste upplagan
Förlag: Fordham University Press
Kommentar: Valda delar
Artiklar kan tillkomma