Sociologi AV, Sociologiska perspektiv på kriser och katastrofriskreducering, 7,5 hp

Observera att litteraturen i kursplanen kan ändras/revideras fram till: 
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren 

Skriv ut eller spara kursplanen som PDF

Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.

 

För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.


Versioner:

Kursplan för:
Sociologi AV, Sociologiska perspektiv på kriser och katastrofriskreducering, 7,5 hp
Sociology MA, Sociology of Crises and Disaster Risk Reduction, 7,5 credits

Allmänna data om kursen

  • Kurskod: SO040A
  • Ämne huvudområde: Sociologi
  • Nivå: Avancerad nivå
  • Högskolepoäng: 7,5
  • Fördjupning vs. Examen: A1N - Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
  • Utbildningsområde: Samhällsvetenskapliga området 100%
  • Ansvarig institution: Humaniora och samhällsvetenskap
  • Fastställd: 2024-09-11
  • Giltig fr.o.m: 2026-08-31

Syfte

Det övergripande målet med kursen är att ge en grundlig förståelse för forskning om kriser och katastrofer med betoning på hur sociala, kulturella och ekonomiska interaktioner påverkar samhällets förmåga att hantera kriser. Syftet är att ge en god förmåga att kritiskt värdera de roller som olika sociala institutioner spelar för att minska katastrofrisker och mildra effekterna av kriser. Kursen ger dessutom verktyg för att analysera kriser som komplexa och mångfacetterade fenomen, vilket främjar ett kritiskt förhållningssätt till institutionella, sociala och etiska dimensioner av kriser på både lokal och global nivå.

Lärandemål

Efter avslutad kurs ska studenten visa förmåga att:

  • Redogöra för utvecklingen av forskning om kriser och katastrofer inom det samhällsvetenskapliga kris- och katastroffältet.
  • Problematisera och kritiskt värdera hur sociala, kulturella och ekonomiska dynamiker formar hur samhällen reagerar på kriser och katastrofer.
  • Förstå hur strategier för att hantera och mildra kriser relaterar till sociala ojämlikheter.
  • Analysera kriser som ett komplext och mångfacetterat socialt fenomen i samtiden.

Innehåll

I mer än ett sekel har sociologer fördjupat sig i orsakerna till och de samhälleliga konsekvenserna av kriser—från vardagliga nödsituationer till storskaliga katastrofer. Denna kurs utforskar betydelsen av sociologiska studier av kriser och katastrofer. Vi analyserar hur kriser både återspeglar och potentiellt omformar den befintliga sociala ordningen, och vi diskuterar framtidens riktning för detta fält. Den första delen av kursen går in på det historiska arvet från sociologisk forskning om kriser och katastrofer och täcker olika tillvägagångssätt, teman, teoretiska framsteg, betydelsefulla studier och inflytelserika forskare och institutioner. Den andra delen utforskar samtida trender, såsom sammanlänkade risker, ”disaster risk reduction” och gränsöverskridande kriser, vilka speglar komplexiteten i dagens kriser. Vi bedömer kritiskt samhällets svar på moderna kriser och undersöker de sociala, kulturella och ekonomiska dynamikerna, inklusive maktstrukturer, kulturella normer och institutionella förmågor. Dessa diskussioner sammanfaller också med teman om motståndskraft, hållbarhet och klimatförändringar.

Behörighet

Avlagd kandidatexamen om minst 180 hp i samhälls- eller beteendevetenskap varav minst 60 hp i sociologi. Engelska kurs 6 från svenskt gymnasium eller motsvarande.

Urvalsregler

Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen.

Undervisning

Undervisning sker genom föreläsningar och seminarier.

Examination

1000: Seminarier, 2 hp
Betygsskala: Tvågradig skala
Vid frånvaro från obligatoriskt seminarium ges kompletteringsuppgift.

2000: Individuell skrivuppgift, 5,5 hp
Betygsskala: Tregradig skala

Kursen examineras genom skriftlig uppgift och seminarier.


Länk till ämnesspecifika betygskriterier: www.miun.se/betygskriterier.


Om student har ett besked från samordnaren vid Mittuniversitetet om pedagogiskt stöd vid funktionsnedsättning, har examinatorn rätt att ge anpassad examination för studenten.


Begränsning av examination

Studenter registrerade på denna version av kursplan har rätt att examineras 3 gånger inom loppet av 1 år enligt denna kursplan. Därefter gäller senaste version av kursplan.

Betygsskala

Tregradig skala

Övrig information

Kursbevis, tillgodoräknanden, överklaganden m m regleras i Högskoleförordningen.

Litteratur

Välj litteraturlista:

Obligatorisk litteratur

Författare/red: Arcaya, Mariana, Raker, Ethan J., & Waters, Mary C. 
Artikeltitel: The social consequences of disasters: Individual and community change.
År/Volym/nr/sidor: 2020/46/671-691
Tidskrift: Annual Review of Sociology

Författare: Boin, Arjen, McConnell, Allan & 't Hart, Paul
Titel: Governing the Pandemic. The Politics of Navigating a Mega-Crisis
Upplaga: Senaste upplagan
Förlag: Palgrave Pivot Cham

Författare: Gaillard, J.C
Titel: The Invention of Disaster: Power and Knowledge in Discourses on Hazard and Vulnerability
Upplaga: Senaste upplagan
Förlag: Routledge

Författare: Kelman, Ilan
Titel: Disaster by Choice. How our actions turn natural hazards into catastrophes
Upplaga: Senaste upplagan
Förlag: Oxford University Press

Författare: Matthewman, Steve
Titel: Disasters, Risks and Revelation
Upplaga: Senaste upplagan
Förlag: Palgrave Macmillan

Artiklar kan tillkomma

Kolla om litteraturen finns på biblioteket

Sidan uppdaterades 2024-08-15