Turismvetenskap AV, Kvantitativa metoder i turism, 7,5 hp
Observera att litteraturen i kursplanen kan ändras/revideras fram till:
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren
Skriv ut eller spara kursplanen som PDF
Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.
För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.
Kursplan för:
Turismvetenskap AV, Kvantitativa metoder i turism, 7,5 hp
Tourism Studies MA, Quantitative Methods in Tourism, 7,5 credits
Allmänna data om kursen
- Kurskod: TR012A
- Ämne huvudområde: Turismvetenskap
- Nivå: Avancerad nivå
- Högskolepoäng: 7,5
- Fördjupning vs. Examen: A1N - Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
- Utbildningsområde: Naturvetenskapliga området 20%, Samhällsvetenskapliga området 80%
- Ansvarig institution: Ekonomi, geografi, juridik och turism
- Fastställd: 2024-03-11
- Giltig fr.o.m: 2024-09-02
Syfte
Syftet med denna kurs är att utveckla en djup förståelse och färdighet i kvantitativa metoder och statistiska tekniker som är väsentliga för att bedriva forskning och dataanalys på hög nivå inom ämnet turismvetenskap. Studenterna kommer att engagera sig i teoretiska koncept och praktiska tillämpningar, lära sig att kritiskt analysera, tolka och presentera data med hjälp av statistisk programvara.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenterna kunna:
- Förstå en rad olika kvantitativa dataanalysmetoder.
- Kritiskt diskutera frågor om vetenskaplig stringens inom ramen för dataanalys gällande hypotesprövning och validering av teorier med samhällsvetenskaplig grund.
- Tillämpa de begrepp och tekniker som presenteras under kursen gällande kvantitativ analys av data för självständigt arbete.
Innehåll
Del 1: Första delen introducerar tillämpningen av kvantitativa metoder för test av teorier inom turismvetenskap. Efter en genomgång av begreppet data och dess roll inom turismvetenskaplig forskning presenteras den typiska enkätundersökningens olika steg. På så sätt åskådliggörs kopplingen till den teoretiska modellen liksom de viktigaste kriterierna för att utforma en undersökning, konstruera en enkät, samla in data, och slutligen analyseras data.
Del 2: Den andra delen av kursen ger studenterna möjlighet att analysera kvantitativ data i turism. De viktigaste analysmetoderna inom turismvetenskap diskuteras och tillämpas. Båda beskrivande statistik och statistisk inferens tillämpas inom univariat, bivariat och multivariat analysdesign.
Campuskurs:
Eftersom kursen är utformad som ett stöd för studenterna i det självständiga arbetet genomförs kursens andra del delvis i MIUN’s datasal som ett sätt att ge studenterna möjlighet att analysera kvantitativ data med hjälp av programvara SPSS (Statistical Package for the Social Sciences®). Då data från verkliga turismvetenskapliga undersökningar används kan de viktigaste analysmetoderna inom turismvetenskap diskuteras och tillämpas. Tillämpning av de olika analysmetoderna beror på syftet med analysen (till exempel deskriptiv analys och statistisk inferens) och mängden av variabler som är del av analysen(till exempel uni/bi och multivariatanalys).
Distanskurs:
Den andra delen syftar till att förbättra studenternas praktiska färdigheter i att analysera kvantitativ data med programvara SPSS (Statistical Package for the Social Sciences®). Då data från verkliga turismvetenskapliga undersökningar används kan de viktigaste analysmetoderna inom turismvetenskap diskuteras och tillämpas. Tillämpning av de olika analysmetoderna beror på syftet med analysen (till exempel deskriptiv analys och statistisk inferens) och mängden av variabler som är del av analysen (till exempel uni/bi och multivariatanalys).
Behörighet
För behörighet till kursen krävs avlagd kandidatexamen om minst 180 hp samt Engelska kurs 6/ Engelska B från svenskt gymnasium eller motsvarande.
Urvalsregler
Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen.
Undervisning
Campuskurs:
Föreläsningar, handledning och undervisning i MIUN’s datasal.
Distanskurs:
Undervisningen består av utlagt material och kommunikation i en lärplattform, samt obligatoriska inlämningsuppgifter. Distanskursen har inga fysiska träffar. Tillgång till dator med internetuppkoppling som även uppfyller systemkrav för installation av programvara (tillgänglig med MIUN licens) krävs för fullgörande av de i kursen ingående uppgifterna.
Obligatorisk närvaro krävs vid examinerande tillfällen
Undervisning och återkoppling kan förekomma på engelska.
Undervisningen sker med nyttjande av Mittuniversitetets webbaserade system.
Examination
0016: Quiz
Betygsskala: Tvågradig skala
0017: Individuell rapport, 3 hp
Betygsskala: Sju-gradig skala, A-F o Fx
0018: Inlämningsuppgift I, SPSS övning, 1,5 hp
Betygsskala: Sju-gradig skala, A-F o Fx
0019: Inlämningsuppgift II, grupp, 3 hp
Betygsskala: Tregradig skala
Skriftligt prov och hemuppgifter. Vid hemtentamen eller annan skriftlig inlämning kan en kompletterande muntlig redovisning begäras av examinatorn för att studenten ska visa erforderliga kunskaper. Detta för att säkerställa att studenten är den faktiska avsändaren och författaren av det skriftliga arbetet.
Om student har ett beslut från samordnaren vid Mittuniversitetet om pedagogiskt stöd vid funktionsnedsättning, har examinator rätt att ge anpassad examination för studenten.
Länk till betygskriterier vid Mittuniversitetet: www.miun.se/betygskriterier
Begränsning av examination
Studenter antagna till tidigare version av kursen har rätt att examinera 3 gånger inom loppet av 1 år enligt den kursplanen. Därefter gäller senaste version av kursplan.
Betygsskala
Sju-gradig skala, A-F o Fx
Övrig information
Undervisning sker på engelska. Kursen ges som en del i programmen Magister för turismvetenskap, 60 hp, Master i turism, 120 hp samt Master by research, inriktning turismvetenskap, 120 hp.
Kursbevis, tillgodoräknanden, överklaganden m.m regleras i Högskoleförordningen.
Litteratur
Obligatorisk litteratur
Författare/red: Veal, A. J
Titel: Research Methods for Leisure and Tourism – A Practical Guide
Upplaga: Senaste upplagan (femte upplagan 2017, Pearson Education limited, UK, or latest edition)
Förlag: Prentice Hall
Referenslitteratur
Författare/red: Baggio, Rodolfo., & Klobas, Jane.
Titel: Quantitative methods in tourism: a handbook
Upplaga: Andra upplagan 2017 eller senaste upplagan
Förlag: Channel View Books
Kommentar: Valda delar.
Författare/red: Cramer, D.
Titel: Fundamental statistics for social research: step-by-step calculations and computer techniques using SPSS for windows
Upplaga: Senaste upplagan
Förlag: Routledge
Författare/red: Creswell, John, W.
Titel: Research Design: Qualitative, Quantitative, and Mixed Method Approaches
Upplaga: Sjätte upplagan 2022 eller senaste upplagan
Förlag: Sage Publications
Författare/red: Finn, Mick., Elliott-White, Martin, & Walton, Mike
Titel: Tourism and leisure research methods: data collection, analysis, and interpretation
Upplaga: Senaste upplagan
Förlag: Longman
Författare/red: Forza, C.
Titel: Surveys. In Karlsson, Ch. (ed.) Researching Operations Management,
Upplaga: 2009
Förlag: Routledge
Kommentar: Valda delar/kapitel
Författare/red: Tim Coles, David T. Duval, & Gareth Shaw
Titel: Student’s Guide to Writing Dissertations and Theses in Tourism Studies and Related Disciplines
Upplaga: Latest edition
Förlag: Routledge
Vetenskapliga artiklar och annat material tillkommer.