Turismvetenskap AV, Management och ekonomi inom turism, 7,5 hp

Observera att litteraturen i kursplanen kan ändras/revideras fram till: 
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren 

Skriv ut eller spara kursplanen som PDF

Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.

 

För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.


Versioner:
Gå till kursen

Kursplan för:
Turismvetenskap AV, Management och ekonomi inom turism, 7,5 hp
Tourism Studies MA, Tourism Management and Economics, 7,5 credits

Allmänna data om kursen

  • Kurskod: TR013A
  • Ämne huvudområde: Turismvetenskap
  • Nivå: Avancerad nivå
  • Högskolepoäng: 7,5
  • Fördjupning vs. Examen: A1N - Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
  • Utbildningsområde: Samhällsvetenskapliga området 80%, Naturvetenskapliga området 20%
  • Ansvarig institution: Ekonomi, geografi, juridik och turism
  • Fastställd: 2025-03-13
  • Giltig fr.o.m: 2025-09-01

Syfte

Syftet med denna kurs är att introducera, utforska och undersöka grundläggande begrepp, teorier, modeller och den ”state-of-the-art” kunskapen inom turismens management och ekonomi. Kursen betonar kritiska perspektiv och aktuella frågor samt tillämpade teorier och metodologier.

Lärandemål

Efter avslutad kurs ska studenten kunna:

  • Ha en förståelse av de huvudsakliga moderna teorierna och modellerna inom management och ekonomi inom turism.
  • Identifiera och förstå de viktigaste komponenterna i ett ekonomiskt perspektiv på turism.
  • Förstå och kunna kritiskt diskutera de olika dimensionerna i relationen mellan företag och turister.
  • Kritiskt analysera turismens utbud och efterfrågan både på mikro- och makroekonomisk nivå.
  • Tillämpa grundläggande metoder och modeller inom turismens management och ekonomi.

Innehåll

Kursen inkluderar föreläsningar, seminarier och laborationer om teoretiska och metodologiska aspekter inom turismens management och ekonomi. Frågor relaterade till utbud och efterfrågan på mikro- och makronivå, turismprodukter och konsumtionsrelaterat beteende hos turister och företag, destinationsmanagement samt turismens ekonomiska effekter behandlas i kursen. Som en central del genom hela kursen kommer studenter att kritiskt diskutera, reflektera över och tillämpa huvudbegrepp i olika övningar.

Behörighet

För behörighet till kursen krävs avlagd kandidatexamen om minst 180 hp samt Engelska kurs 6/ Engelska B från svenskt gymnasium eller motsvarande.

Urvalsregler

Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen.

Undervisning

Föreläsningar, seminarier och laborationer.

Undervisningen sker med nyttjande av Mittuniversitetets webbaserade system.

Examination

0012: Hemtentamen, 5 hp
Betygsskala: Sju-gradig skala, A-F o Fx

0013: PM, 2,5 hp
Betygsskala: Sju-gradig skala, A-F o Fx

Vid hemtentamen eller annan skriftlig inlämning kan en kompletterande muntlig redovisning begäras av läraren för att studenten ska visa erforderliga kunskaper. Detta för att säkerställa att studenten är den faktiska avsändaren och författaren av det skriftliga arbetet.


Om student har ett beslut från samordnaren vid Mittuniversitetet om pedagogiskt stöd vid funktionsnedsättning, har examinator rätt att ge anpassad examination för studenten.


Länk till betygskriterier vid Mittuniversitetet: www.miun.se/betygskriterier


Begränsning av examination

Studenter antagna till tidigare version av kursen har rätt att examinera 3 gånger inom loppet av 1 år enligt den kursplanen. Därefter gäller senaste version av kursplan.

Betygsskala

Sju-gradig skala, A-F o Fx

Övrig information

Undervisning sker på engelska. Kursen ges inom programmen Magister i turismvetenskap, 60hp, Master i turism, 120 hp samt Master by research inriktning turismvetenskap, 120 hp.

Kursbevis, tillgodoräknanden, överklaganden mm. regleras i Högskoleförordningen.

Litteratur

Välj litteraturlista:

Obligatorisk litteratur

Författare/red: Vanhove, Norbert
Titel: The economics of tourism destinations. Theory and Practice
Upplaga: Senaste upplagan
Förlag: Routledge

Författare: Page, Stephen, Connell, Joanne
Titel: Tourism. A modern synthesis
Upplaga: Senaste upplagan (valda kapitel)
Förlag: Routledge

Referenslitteratur

Författare/red: Stabler, Mika. Papatheodorou, Andreas. & Sinclair, Thea.
Titel: The economics of tourism
Upplaga: Senaste upplagan (valda kapitel)
Förlag: Routledge

Ytterligare litteratur/material kan tillkomma.

Kolla om litteraturen finns på biblioteket

Sidan uppdaterades 2024-08-15