Jons drivkraft – att uppmuntra och engagera studenterna maximalt
Från lågstadiet till vuxenskolan, gymnasiet till universitetet. Jon Kjellsson har undervisat nästan alla ålderskategorier inom svenska skolsystemet. Ledord han tar med sig genom samtliga elevgrupper är variation och engagemang.
Jon Kjellsson är lärare i matematik, fysik och kemi. Med snart 40 år som lärare har han hunnit undervisa i både grundskolan, gymnasiet och inom vuxenutbildning. Nu är han sen 14 år tillbaka på Mittuniversitetet, där han hunnit med att undervisa på förskollärarprogrammet, basåret, grundlärarprogrammet F-3 och 4-6, fordonssystemteknik och sjuksköterskeutbildningen.
– Att vara lärare är ett fantastiskt yrke för mig som är intresserad av elever och studenter och som är nyfiken på hur min undervisning tas emot. Jag är även intresserad av att se hur jag kan förändra undervisningen för att se hur den kan tas emot bättre, säger han och tillägger att ingen dag är den andra lik och friheten att lägga upp undervisningen är stor.
Jon Kjellsson säger även att han tycker om att prata med studenterna om livet, intressen och motivation. På så sätt håller han sig uppdaterad om vad som är viktigt för unga idag.
Engagerad och prisad
Sedan ett drygt år tillbaka är Jon ansvarig för basåret, en ettårig utbildning där de studerande kan skaffa sig den behörighet som krävs för att komma in på en längre universitetsutbildning. Han är även med i gymnasiesamverkan som syftar till att få fler gymnasieelever att söka till vidare studier.
Förutom det är Jon engagerad i Barnens universitet, ett årligt återkommande projekt där syftet är att väcka intresse för högre studier bland barn och unga.
Vad är det med det uppdraget inom Barnens universitet du gillar?
– Även här är det att möta eleverna och kanske lyckas tända någon gnista av intresse i deras huvuden. Ser man livet i stort så är det ofta tillfälligheter som påverkat ens vägval. Jag hoppas kunna bli en sådan tillfällighet.
2021 fick Jon studentkårens i Östersunds pedagogiska pris. Priset delas ut till en lärare som studenterna tycker är lite extra bra. Jon tror själv att han fick det bland annat för att han uppfattas som kunnig inom sitt ämne.
– Jag försöker även ofta berätta om upplevelser och vardagshändelser som passar ihop med de avsnitt som avhandlas i kursen så att studenterna ska känna igen sig och finna kursen meningsfull. Jag försöker också vara engagerad, pådrivande och tydligt visa att jag tror på studenterna.
Vad är det som driver dig?
– Jag vill att studenterna ska få en trevlig stund med mig och att jag ska variera, engagera och uppmuntra dem maximalt så de orkar ta sig igenom mina kurser så bra som möjligt.
Slutligen, vad gör en bra lärare?
– Jag tycker att det är viktigt att vara engagerad och sprida en känsla av att det moment jag tar upp är intressant, roligt och spännande. Jag visar att jag tycker om mitt ämne, kursens moment och eleverna/studenterna.
– Jag arbetar för att det ska vara en lugn, koncentrerad stämning i klassrummet där alla ägnar sig åt kursen men där det samtidigt är högt i tak så att alla kan fråga om de inte hänger med. Jag försöker också ha en röd tråd genom alla föreläsningar så det sker en progression genom kursen. Jag är också tydlig med vad som ingår i kursen och i de enskilda föreläsningarna. Detta gäller sidor i läroboken, extrablad, filmer, simuleringar, övningstentor, laborationer, examination och så vidare.