Med hjärta som klappar för studenterna
Saga Dorani Andersson, lärare i pedagogik och ansvarig för Beteendevetenskapligt program, brinner för mötet med studenterna. Hon älskar att så frön av kunskap hos dem och se hur de växer och utvecklas.
När Saga Dorani Andersson själv var student var hon kritisk till utbildningens innehåll och fasade inför att bli utsläppt på arbetsmarknaden. Det var först under den sista terminen som bitarna föll på plats, berättar hon.
– Det var då jag insåg att mina nyvunna kunskaper hade förändrat mig som person och gett mig en helt annan förståelse för min omvärld och för individer och grupper. Nu när jag själv är lärare tänker jag på det – att inte tappa studentperspektivet utan komma ihåg att kommunicera kring kursernas innehåll och vad de ska leda till.
Utgår från varje individ
Hon är tacksam för att hon i rollen som programansvarig har utrymme att jobba med relationell pedagogik i mötet med studenterna. Det innebär att hon kan utgå från varje individ och stötta dem precis där de befinner sig.
– Att förmedla kunskap och få möjlighet att följa med på den enskildes individens resa, från student till färdigutbildad, är något som mitt hjärta klappar extra starkt för. Att få ge studenterna detta stöd och jobba med dem utifrån deras olika bakgrunder och förutsättningar är väldigt givande, säger hon.
En inre förvandling
Bland det mest givande i rollen som lärare är just detta att få möta samma studentgrupp i början av utbildningen och i slutet, förklarar hon.
– Jag älskar att få stå inför individer som var och en har genomgått en inre förvandling – från att vara osäker och ny student till att bli en självsäker, klok och kompetent individ som är redo för arbetsmarknaden. Som lärare får man dessutom lära sig nytt hela tiden. Nya studenter kommer med nya erfarenheter och perspektiv som är otroligt berikande.
Respekt och konsekvens
Saga Dorani Andersson är mån om att vara en bra lärare för sina studenter och har själv en klar uppfattning om hur en sådan ska vara. Att aldrig förlora studentperspektivet finns med på checklistan, liksom tydlighet och dialog.
– En bra lärare är en lärare som inte tummar på myndighetsutövandet, rättsäkerheten eller på annat sätt sänker kraven som ställs på högskoleutbildning, och samtidigt inom dessa givna ramar gör de anpassningar och tillämpningar som är möjliga för att tillgängliggöra utbildningen för alla studenter oavsett bakgrund. Det är en lärare som själv går i studenternas skor för att försöka se sin verksamhet i olika perspektiv. En bra lärare är tydlig, pedagogisk, respektfull och konsekvent. Den kommunicerar också med studenterna och för dialog med dem, och arbetar med studentinflytande där det är möjligt.