Wanjiku Kaime inspirerar sina studenter genom forskning och praktisk erfarenhet
Wanjiku Kaime vill skapa en inkluderande och engagerande miljö som inte bara utbildar utan också inspirerar studenterna att göra en positiv inverkan på samhället. Kanske är det därför hon nämns som favoritlärare när studenterna tillfrågas.
Det är inte helt lätta områden som Wanjiku Kaime forskar och utbildar inom på PSO, institutionen för psykologi och socialt arbete. Hennes forskningsområde handlar om sexuellt utnyttjande av barn och unga samt mäns våld mot kvinnor. Forskningen inkluderar hon i sin undervisning.
– Jag tar med mina aktuella forskningsresultat in i klassrummet för att ge studenterna en omfattande förståelse av dessa viktiga ämnen. Jag använder interaktiva och fallbaserade undervisningsmetoder samt gästföreläsningar från experter inom området för att förbättra lärandet. Detta tillvägagångssätt utbildar inte bara studenterna om problemen, utan utrustar dem också med de färdigheter som behövs för att hantera dessa frågor i samhället i deras framtida karriärer, säger Wanjiku.
Wanjikus undervisning sker inte enbart i klassrummet. Under långa praktikperioder får studenterna delta i samhällsprojekt där Wanjiku bedriver forskningsprojekt, så som i städer i Kenya och Uganda eller Botkyrka i Sverige. I Botkyrka bedrivs inte enbart projekt kring sexuellt utnyttjande men även unga och våld. Under fältpraktiken får studenterna direkt förståelse för den viktiga kopplingen mellan teori och praktik. Därmed får de förståelse för en socialarbetares vardag och kopplingen mellan teori och praktik.
Vad är det med läraryrket som lockar dig?
– Jag brinner för att dela kunskap och inspirera mina studenter att tänka kritiskt och agera medkännande i sitt framtida arbete med utsatta grupper i samhället. Genom att göra detta är det mer sannolikt att studenterna kommer att göra en bestående och positiv inverkan på både sina egna liv och de utsatta grupper de kommer att arbeta med.
– Den dynamiska interaktionen med studenter, möjligheten att främja deras utveckling och chansen att bidra till deras professionella och personliga utveckling är otroligt givande aspekter av undervisningen. Dessutom ger läraryrket mig möjlighet att ständigt lära och anpassa mig, vilket håller min egen kunskap och kompetens aktuell och relevant.
Du nämns ofta som en favoritlärare när studenterna tillfrågas, varför tror du att det är så?
– Jag tror att det beror på att jag strävar efter att skapa en inkluderande och engagerande lärmiljö. Jag prioriterar aktivt lärande och uppmuntrar studenterna att delta, ställa frågor och dela sina perspektiv. Studenterna har nämnt att jag är tillgänglig och stödjande, alltid villig att ge dem vägledning och feedback. Dessutom är jag passionerad för de ämnen jag undervisar i, och jag tror att den entusiasmen smittar av sig på mina studenter. Jag försöker också göra materialet relevant för deras liv och framtida karriärer, vilket hjälper till att motivera och inspirera dem. Mitt mål är inte bara att utbilda utan också att ge mina studenter kraft att bli förändringsskapare.
Vad driver dig?
– Jag drivs av ett djupt engagemang för att göra en positiv skillnad i världen genom att bidra till lösningar som förbättrar livet för utsatta grupper och skapar ett mer rättvist och jämlikt samhälle.
– Jag tror att utbildning är ett kraftfullt verktyg för social förändring. Möjligheten att påverka och inspirera nästa generation av ledare, oavsett om det är socialarbetare på universitetsnivå eller utsatta barn och ungdomar i resurssvaga samhällen, är otroligt motiverande.
Vad gör en bra lärare?
– En bra lärare är inte bara kunnig utan också empatisk och tillgänglig. De måste kunna kommunicera komplexa idéer på ett sätt som är begripligt och engagerande. Bra lärare är anpassningsbara och inser att varje student lär sig på olika sätt. De skapar också en stödjande lärmiljö där studenterna känner sig trygga att uttrycka sina idéer och ställa frågor. De inspirerar sina studenter genom att visa entusiasm för ämnet och ett genuint intresse för studenternas framgång.
– En bra lärare är också engagerad i kontinuerligt lärande och förbättring, alltid på jakt efter nya sätt att förbättra sin undervisning och bättre stödja studenternas läranderesor.
Wanjiku ingår i nationell expertgrupp om prostitution